Ik weet niet waarom; maar om de een of andere reden moest ik weer eens nadenken over mijn jeugd. Ruim 60 jaar geleden was ik één van de leerlingen op kostschool en Internaat Canisius College te Nijmegen. Op zich is daar niet zoveel bijzonders aan. De Jezuïten probeerden je natuurlijk wel te bewegen om priester te worden en bij hun orde in te treden. En aan dat leven in een Internaat zaten allerlei zaken verbonden die tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Zo sliepen we op slaapzalen maar daar hadden een klein beetje privacy omdat zo'n zaal was ingedeeld in zogenaamde chambrettes. Eten deden we in de refter. Buiten het Internaatcomplex wandelen was alleen toegestaan in wandelcolonne en onder begeleiding van een broeder. Als je jezelf ziek voelde ging je naar broeder Kwak(zalver) die je dan een pilletje gaf. En spelen deden we in de cour. En die cour brengt mij naar dat onbruikbaar verklaard en onverklaarbaar gebruikt. Dat sloeg namelijk op de toiletten met van die houten halfhoge deuren die buiten stonden en die door iedereen gebruikt werden en die slecht onderhouden waren. Het stonk er. Het was er vies. En met tegenzin ging je er naar toe. En; jawel hoor. Op een gegeven moment had een inventiveling op één van de deurtjes een bordje gespijkerd met daarop de tekst "Onbruikbaar verklaard". En op de deur van het toilet ernaast stond "Onverklaarbaar gebruikt". Dit was zo maar één van de herinneringen aan kostschool.
En die herinnering heeft ook nog een releatie met ons golfspel. Ook vandaag sloegen we weer ballen het water in die dan gevoeglijk "Onbruikbaar verklaard" konden worden. En weer een andere keer ging de bal helemaal een andere richting in als de bedoeling was. Die bal was dan "Onverklaarbaar gebruikt". Zo zie je maar; met voldoende fantasie is het niet moeilijk om het verleden met het heden te verbinden. Niemand hoeft zich dan ook te verbazen over het geheime getal van gisteren. 87910 was geen beste score op een par 4 hole maar in het licht van "Onverklaarbaar gebruikt" eigenlijk zo slecht nog niet.
—————